گروه مهندسی طراحی سایت افق

ارئه دهنده طراحی و توسعه وب سایت

ما حضور شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ ثبات میدهیم

طراحی بصری سایت

پس از شناخت کامل از ساختار کلی سایت و شناسایی صفحات مهم آن که کارفرما نیز آن را تایید می­کند، نوبت به طرح ریزی بصری سایت می­رسد. در این مرحله کارفرما تمام المان های بصری سایت را در اختیار تیم طراحی سایت قرار می دهد. یک یا چند جلسه تخصصی ویژه بین کارفرما و طراح سایت برگزار می شود و در این جلسات طراح و کارفرما به کمک هم موارد و عوامل مهم را در مقوله طراحی بصری سایت مشخص می نمایند و طبق این موارد طراحی بصری سایت شروع می شود.

ساختار محتوای سایت و ارتباط آن با صفحات مختلف و امکانات ویژه سایت در اولین مرحله مشخص می شود. در مرحله بعد نقشه سایت و وایرفریم طراحی می شود. برای این منظور دو سند گرافیکی آماده می کنیم.

طراحی بصری سایت

هویت بصری(Mood Board):

هویت بصری سایت انتخاب رنگ اصلی سایت و رنگ های مکمل را شامل می شود. فونت و سایزبندی متون نیز از دیگر عوامل هویت بخشی به طراحی بصری سایت می باشد. مشخص کردن این عوامل به عنوان سند سایت باعث می شود تا در مراحل بعدی دچار تصمیمات آشفته نشده و از طراحی دوباره سایت جلوگیری می کند. در طراحی  سایت مدرن از رنگ های برند اصلی و لوگو استفاده می شود. تایپوگرافی و سایر موارد مهم برند نیز در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد.

هویت محتوایی(Art Board):

طبق این سند ساختار کلی از نحوه ارائه محتوا مشخص می شود.  در این حالت با استفاده از تکنیک های مختلف سعی می شود تا دسترسی به محتوا و تجربه کاربری که در طراحی بصری سایت که اصلی ترین اولویت می باشد، مشخص شود.

این اسناد پس از آماده سازی با توضیحات لازم و مورد نیاز برای کارفرما فرستاده می شود و نظرات کارفرما در این زمینه برای هرچه بهتر شدن طراحی سایت بر روی آن اعمال می شود. پس از تایید این دو سند توسط کارفرما طراحی گرافیکی صفحه اصلی سایت و سپس صفحات داخلی آن شروع می شود.

طراحی بصری سایت تهران

طراحی بصری و گرافیکی:

جذاب ترین بخش طراحی یک سایت، طراحی گرافیکی صفحه اصلی آن سایت می باشد. در طراحی بصری خلاقیت حرف اول را می زند. چرا که این طراحی رابط بین کاربر و صاحب سایت می باشد. با توجه به این که هویت بصری و محتوایی از قبل آماده شده است، این بخش، بخش ساده ای خواهد بود، البته خلاقیت را نباید در هیچ مرحله ای فراموش کرد.

این تصور ساده انگارانه ای خواهد بود که بخواهیم طراحی سایت را چیزی معادل طراحی بیلبورد، کاتالوگ و یا تراکت و موارد دیگری از این قبیل تصور کنیم. در انجام عمل طراحی سایت، موارد بسیاری باید رعایت شود که برای طراحی های دیگری که بر شمرده شد این موارد کاربردی نخواهد داشت.

طراحی بصری سایت

مواردی همچون محدودیت زبان های برنامه نویسی، چگونگی ارائه محتوا در موبایل، تجربه کاربری، سرعت مناسب صفحه و موارد دیگری از این قبیل باعث هرچه بهتر عمل کردن طراحی نهایی سایت خواهد شد. پس از انجام این مرحله نیز خروجی کار برای کارفرما ارسال می شود تا نظرات او در این باره نیز بر روی طراحی اعمال شود. پس از تایید نهایی طراحی گرافیکی توسط کارفرما، وارد مرحله کد نویسی سایت می شویم و همزمان با این کار مراحل طراحی صفحات داخلی سایت نیز  شروع می شود.

اهمیت طراحی بصری بر رفتار کاربران

قبل از به دست آوردن دانشی درباره اصول طراحی سایت در تهران، بهتر است کمی درباره رفتار کاربران با وب سایت ها اطلاعات کامل و جامعی به دست بیاورید. باید بتوانید خودتان را به جای کاربر گذاشته و از چشم او سایت را مشاهده کنید، نه یک طراح سایت ….!

کاربر در یک وب سایت دقیقا رفتاری مشابه با یک فروشگاه دارد. به تک تک صفحات وب سایت شما سرک می کشد، قسمتی از محتوای هر صفحه را مطالعه می کند، روی لینکی که برایش جذاب است کلیک می کند و رفتارهایی شبیه به این، فکر کنم به خوبی متوجه شدید که بخش های زیادی از یک وب سایت وجود دارد که کاربر هیچ توجهی به آن نشان نمی دهد.

طراحی بصری از این نظر اهمیت دارد که شما باید دقیقا همان چیز هایی را در دیدرس کاربر قرار دهید که به آن ها نیاز دارد. برای مثال استفاده از رنگ های خاص که چشم را اذیت نمی کند برای بولد کردن مطالب مهم و یا حتی کادر عکس ها می تواند ایده خیلی خوبی باشد.

 

اصول طراحی بصری وب سایت

با توجه به رفتار های ضد و نقیض کاربران باید به خوبی به درک این موضوع رسیده باشید که زیبایی شناسی طبیعی و دل پذیر یک وب سایت فقط زمانی حاصل خواهد شد که اصول طراحی بصری با استراتژیک خاصی در کنار هم قرار بگیرند.

فراموش نکنید که طراحی بصری موفق نباید هیچ تداخلی با عملکرد و محتوای یک سایت داشته باشد، بلکه باید بتواند کاربر را قانع کند تا مدت زمان طولانی تری را صرف ماندن در وب سایت شما کند. برند سازی و طراحی تنها در کنار هم می توانند باعث رشد کسب و کار اینترنتی شما شوند.

یک طراح سایت در تهران و کرج نه تنها باید تجربه کافی برای به کار گرفتن قوانین طراحی در پروژه هایش داشته باشد بلکه باید اطلاعات خود را به صورت مداوم در این زمینه آپدیت کند.

طراحی بصری مبتنی بر عناصری اساسی است که هیچ طراح وبی نباید از آن چشم پوشی کند. خطوط، شکل های مختلف، پالت های رنگی، بافت، فرم، فضای سفید، روشن و تاریک بودن تمامی عناصری هستند که یک طراح وب حرفه ای همیشه با استفاده از آن ها در کنار هم به وب سایت شما جلوه می دهد.

برای درک عمیق تر این موضوع، باید به سراغ اصول طراحی که یک نقاش هنگام کار از آن استفاده می کند برویم. (عناصر طراحی بصری که در پاراگراف قبل به آن ها اشاره کردیم بدون این 6 اصل، اصلا فضای متعادلی را نمی سازند)

این شش اصل شامل موارد زیر می شوند :

  1. وحدت : تمامی عناصر طراحی بصری باید با دقت بسیار زیاد و هماهنگی در کنار هم قرار بگیرند. برای داشتن یک طراحی سایت خوب در کنار بهینه سازی باید به تصویر سازی برندتان نیز توجه زیادی داشته باشید. فرض کنید وارد یک وب سایت می شوید که تمامی عناصر آن به تنهایی بسیار باکیفیت و جذاب هستند، اما موضوعی که شما را اذیت می کند عدم هماهنگی تک تک اجزای آن صفحه است، این جا است که مفهوم وحدت کاملا مشخص می شود. طراحان وب سایت با ایجاد حس وحدت از ایجاد هرج و مرج و همچنین شلوغی بیش از اندازه در صفحه سایت شما جلوگیری می کنند.
  2. گشتالت : با توجه به پیچیدگی این اصل باید بگوییم به این موضوع اشاره دارد که یک فرد چگونه می تواند تمامی اجزا در کنار همدیگر را درک کند به جای اینکه تنها به یک عنصر توجه نشان دهد. با توجه به عملکرد مغز در نگاه اول تمامی اطلاعات به صورت جامع و یک توده پردازش می شود و شکل یکپارچه صفحه سایت شما به چشم می آید. (یعنی قبل از اینکه کاربر به بخش مورد نظر خودش توجه نشان دهد، به تصویر کلی که از وب سایت شما وجود دارد توجه می کند)

به زبان ساده تر اصل گشتالت یعنی چگونه بخش های مختلفی را انتخاب کرده و در کنار هم قرار دهید تا تصویری جذاب ایجاد شود. برای این کار، طراح تمامی بخش و عناصر را بر اساس جنبه های مختلفی مثل شکل، فاصله، بعد و غیره با هم تطابق می دهد. البته نباید این موضوع مهم را فراموش کنید که هر کدام از این بخش ها باید از نظر مفهومی مشابه یکدیگر نباشند.

  1. شبکه بندی : این اصل طراحی به ما گوشزد می کند که عناصر را در یک صفحه به صورت مساوی قرار دهیم. یعنی یک سیستم شبکه ای میان تک تک اجزا ایجاد کنیم تا انعطاف پذیر باشد و بتواند با طرح بندی های مختلف تطابق پیدا کند. اگر طرح بندی اصلی یک وب سایت دچار تغییر شود، شبکه بندی آن به هیچ عنوان نباید تغییر کند.
  2. مقیاس : انتخاب اندازه عناصر اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا شما قصد دارید توجه کاربرتان را به بخش مخصوصی جلب کنید.
  3. تضاد : استفاده از کنتراست، ایجاد تضادی جذاب یکی از کارهایی می باشد که طراحان همه حوزه ها به خوبی با آن آشنایی دارند و سر و کله می زنند. با استفاده از این تضاد می توانید عناصری را کنار هم قرار دهید که در عین متفاوت بودن، هارمونی خاصی را ایجاد می کنند و باعث جذابیت چند برابری جلوه بصری می شوند.
  4. تعادل : تعادل درست شبیه به 5 عنصر قبلی است، رعایت نکردن این اصل و توزیع نا برابر عناصر باعث می شود تا کاربران و بازدید کنندگان سایت شما اصلا تمایلی برای گشت و گذار در وب سایتتان از خود نشان ندهند، این موضوع مهم که تعادل و تقارن برادر یکدیگر هستند نیز اهمیت زیادی دارد، البته تعادل های نامتقارن در طراحی بصری وجود دارند و طراحان بیش تر برای سوق دادن کاربر به یک بخش خاص از آن استفاده می کنند.

مواردی که در این بخش به آن ها اشاره کردیم به تنهایی به شما کمک زیادی نمی کنند. علم در کنار تجربه می تواند نتایج درخشانی داشته باشد. استفاده از تک تک این اصل ها و عناصر در کنار یکدیگر اصلا کار ساده ای نیست، اگر شما تخصص زیادی در این زمینه ندارید پیشنهاد می کنم طراحی وب سایت خود را از هر جنبه ای به دست یک تیم متخصص بسپارید. گروه مهندسی افق نتورک با 13 سال سابقه موفق در این زمینه می تواند در این مسیر شما را به خوبی همراهی کند. تنها کافیست با ما تماس بگیرید!

 

 

این اعلان را به اشتراک گذارید

جستجو
پست های اخیر
خبرنامه افق

خبرنامه

در خبرنامه ماهانه ما مشترک شوید تا به روز باشید

فهرست مطالب