گروه مهندسی طراحی سایت افق

ارئه دهنده طراحی و توسعه وب سایت

ما حضور شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ ثبات میدهیم

نمایش ویدیو درباره شرکت طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی سایت

 تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی (Typography) نوعی از هنر می باشد که برای نوشته های وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای ایجاد آن دسته ای از تکنیک های متفاوت و ویژه به کار می رود. این هنر برای زیبایی هرچه بیشتر نوشته ها و متن ها مورد استفاده قرار می گیرد و به این طریق به خوانایی متن افزوده می شود. در طراحی وب سایت ها تایپوگرافی کاربرد زیادی در طراحی بصری و جذابیت بالای آن دارد. این مهم است که ما مخاطبان خود را هرچه بیشتر به خواندن مطالب موجود در سایت خود تشویق نماییم.

و به این طریق آن ها را به ماندن طولانی مدت در صفحات وب سایت مان ترغیب می کنیم که مورد مهمی در سئو سایت تلقی می شود. چرا که هرچه مخاطبان وارد شده به سایت شما مدت زمان بیشتری در سایت حضور داشته باشند، الگوریتم های گوگل سایت شما را سایتی کاربر پسندتر تشخیص می دهند که این مورد مهمی برای افزایش رتبه سایت شما در تهران خواهد بود.

تایپوگرافی مناسب یکی از روش هایی می باشد که می تواند مخاطبان را به مطالعه راحت تر و در نتیجه بیشتر مطالب سایت تشویق کرد. به این صورت چه در واقعیت و چه از نظر الگوریتم های گوگل، سایت شما برای مخاطبانتان کسالت آور نخواهد بود.

typography - تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی ها رفته رفته جذابیت های بصری بالایی می یابند. وجود نرم افزارها و ابزارهایی مانند Font Awesome، Apple Typeface، Google Fonts، Adobe Typeface و اپلیکیشن های دیگری که طراحان سایت در اختیار دارند، همگی دلیلی بر این است که اصول تایپوگرافی نسبت به گذشته قابلیت اجرای بهتری بر روی سایت ها داشته باشد.

کاربرد تایپوگرافی:

هنر تایپوگرافی کاربردهای بسیار متنوعی دارد. این هنر همانگونه که از نام ان نیز پیداست هر آنجا که نوشته ای باشد مورد استفاده قرار می گیرد. از تایپوگرافی می توان در کتاب ها، روزنامه ها و مجلات استفاده کرد. در طراحی های دیگری همچون طراحی پوستر و بیلبورد و بنر نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در سایت ها نیز به همین منوال از تایپوگرافی برای ظاهر متن ها استفاده می شود. ظاهری زیبا در متن های سایت ها و در عین حال خوانا بودن متن موارد مهمی هستند که در هر طراحی سایت باید مورد توجه واقع شوند، از این رو تایپوگرافی یکی از مهمترین کاربردهای خود را در طراحی سایت می یابد.

admin 1395 10 8 12 43 7 a5 - تایپوگرافی در طراحی سایت

 تایپوگرافی تکنیک های متعددی مثل فاصله ها، جهت ها، کنتراست ها، رنگ ها، تایپ فیس (typefaces)، سریف و سانس سریف (serif and sans serif) از جمله این تکنیک ها محسوب می شوند.

هر کدام از این تکنیک ها کاربردهای خاص و منحصر به فرد خود را در محیط وب سایت ها دارند که باید از هر کدام به موقع استفاده نمود تا آنچه که در نهایت دیده می شود ظاهری مناسب و خوانا داشته باشد. هر کدام از موارد به نوبه خود مهم می باشند و نیازمند توضیحات خاص به خود می باشند در ادامه ما با تک تک این موارد و چیستی تایپوگرافی به خوبی آشنا خواهیم شد.

 

تایپوگرافی چیست ؟

بزرگ ترین سوالی که شاید برای شما هنگام رو به رو شدن با اصطلاح تایپوگرافی پیش آید، چیستی آن است. در معنای لغوی این کلمه دارای ریشه یونانی است و از دو قسمت Typos و Graphia  به معنای شکل و نوشتن تشکیل شده است.

اگر آشنایی با هنر خطاطی داشته باشید درک چیستی این موضوع برایتان خیلی راحت می شود. تایپو گرافی هنری جدا ناپذیر از طراحی می باشد، به طور خلاصه به نوشتن یک پیام در یک ترکیب جذاب و خوانا از حروف تایپوگرافی می گویند.

البته در یک تعریف کامل تر، به هنری که در آن طراح با استفاده از تغییر عناصر متن مثل فاصله حروف، اندازه، فاصله خطوط، پاراگراف بندی، شکل حروف و غیره یک زبان تصویری جذاب برای تایپ خلق می کند، تایپوگرافی گفته می شود.

تایپو گرافی دارای عناصر مختلفی می باشد که باعث جلوه بصری جذاب آن می شوند، اما در حالت کلی این عناصر به دو دسته عناصر بنیادی و پیشرفته تقسیم بندی شده اند.

  • عناصر بنیادی
  1. طرح حروف (Typeface) : منظور این اصطلاح کاراکترهای متن می باشد. 2 تا از معروف ترین و پرکاربردترین تایپ فیس ها Arial و Helvetica می باشند.
  2. فونت : به یک طرح بسیار خاص از تایپ فیس ها گفته می شود که ارتفاع و پهنای خاصی دارند. از معروف ترین فونت ها می توانیم به Times New, Tahoma, Calibri اشاره کنیم.
  3. ارتفاع کاراکتر ها (x-height) : به ارتفاع هر کاراکتر x-height گفته می شود و طراحان باید هنگام طراحی مخصوصا زمانی که از تایپ فیس های مختلف استفاده می کنند، کاراکترهایی با ارتفاع یکسان را برای کار خود انتخاب کنند.
  4. پهنای تنظیم شده کاراکتر : پهنای تنظیم شده به همان فضایی که توسط هر کاراکتر اشغال می شود و فضای حائل آن گفته می شود.
  • عناصر پیشرفته :
  1. فاصله بین خط ها (Leading) : به فضایی که میان یک خط مشخص با خطوط اطرافش لیدینگ گفته می شود. فاصله خطوط در حالت نرمال چیزی بین 1.25 تا 1.5 می باشد.
  2. فاصله میان کاراکتر ها (Tracking) : به فاصله ای که بین تک تک کاراکترهای یک متن وجود دارد ترکینگ گفته می شود.
  3. طول خط : به طول استاندارد متن که توسط حاشیه های صفحه می توان آن را کنترل کرد، طول خط می گویند.
  4. فاصله بین حروف و کاراکتر (Kerning)
  5. سلسله مراتب : سلسله مراتب یا همان اصول عنوان و زیر عنوان نویسی می باشد که با توجه به قوانین پایه، عنوان اصلی باید با اندازه ای بزرگ تر از زیر عنوان های خود نوشته شده و زیر عنوان نیز باید اندازه اش از متن اصلی بزرگ تر باشد.
  6. اندازه : همان طور که گفتیم اصلی ترین معیار نشان دهنده سلسه مراتب می باشد.

تا به اینجا به درک درستی از تایپوگرافی رسیده ایم و به خوبی متوجه این موضوع شدیم که تایپو گرافی در تمامی ابعاد زندگی ما وجود دارد و ما هر روز خواسته و ناخواسته با آن رو به رو می شویم. از حروف چینی های جذاب در روزنامه ها گرفته تا نوشته روی مواد غذایی، برای خلق چنین جلوه های بصری از تایپو گرافی استفاده شده است. اما نباید فراموش کنیم از تایپوگرافی در زمینه های طراحی اسناد، طراحی نقشه و عنوان ها، طراحی لباس، طراحی سایت، انتشار اشعار مدرن، تقویت برند، افزایش تعامل مصرف کننده با برند و بهبود تجربه کاربری استفاده بیش تر و مهم تری می شود. (یعنی تایپو گرافی در موفقیت این زمینه های اثر مستقیمی دارد)

انتخاب رنگ در طراحی سایت  5  min removebg preview min - تایپوگرافی در طراحی سایت

اصول طراحی و اهمیت استفاده از تایپوگرافیکی

برای داشتن یک تایپو گرافیکی حرفه ای 5 اصول مهم و حیاتی را باید در کار خود رعایت کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید استفاده از این هنر به اندازه ای اهمیت دارد که فکرش را نمی کنید. این هنر می تواند سلسه مراتب بصری جذابی را ایجاد کند که به سادگی تعادل گرافیکی وب سایت شما را حفظ کرده و برند شما را بسیار قدرتمند نشان دهد.

با یک تایپو گرافیکی حرفه ای و قدرتمند به سادگی می توانید بر روی ذهن کاربر خود تاثیر گذاشته و پیام پنهان خود را به آن ها برسانید. همچنین می توانید آنقدر کاربر را غرق کنید که برای مدت طولانی نتواند از صفحه وب سایت شما چشم بردارد و در نتیجه زمان ماندن کاربران در وب سایت شما بیش تر می شود.

این موضوع مهم را به هیچ عنوان فراموش نکنید که می توانید در ذهن کاربر و مشتریان خود تا ابد با یک تایپوگرافی عالی باقی بمانید به حدی که با دیدن طرحی حتی شبیه به برند شما و یا رنگی که در تایپوگرافی خود استفاده کرده اید به یاد برند و خدمات شما بیافتد.

در آخر این بخش به 5 اصل مهم در طراحی تایپو گرافی به صورت خلاصه و کامل اشاره می کنیم که استفاده از آن ها باعث می شود خروجی کار شما بسیار حرفه ای و تاثیر گذار باشد. البته باید بتوانید از خلاقیت زیاد خود نیز در این زمینه استفاده کنید تا بتوانید نتیجه دل خواه خود را ببینید.

1111111111 - تایپوگرافی در طراحی سایت

اصول مهم طراحی در تایپو گرافی :

  1. رعایت تعادل به گونه ای که یک ساختار دائمی را تشکیل دهد.
  2. ایجاد یک سلسله مراتب که به درستی تشکیلات و مسیر حرکت را نشان دهد.
  3. ایجاد کنتراست یا همان تضاد برای بولد کردن نکات مهم
  4. استفاده از تکرار المان ها برای ایجاد یک حس سازگاری
  5. تنظیم درست ترازها برای ساخت تصویری قدرتمند
طراحی سایت در کرج
نمایش ویدیو درباره طراحی سایت در کرج
BACKGROUND 1024x640 - تایپوگرافی در طراحی سایت
Ofogh3 1024x624 - تایپوگرافی در طراحی سایت

فهرست مطالب

به موفقیت بپیوندید

اینها تنها تعدادی از مشتریان موفق ما هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *