گروه مهندسی طراحی سایت افق

ارئه دهنده طراحی و توسعه وب سایت

ما حضور شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ ثبات میدهیم

الگوریتم کبوتر در رتبه بندی گوگل

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر در رتبه بندی گوگل

گوگل از سال 2014 میلادی الگوریتم کبوتر را مورد استفاده قرار داد. این الگوریتم وظیفه رتبه بندی بر اساس لوکال سئو یا سئو محلی را دارد و نام خود را نیز از این وظیفه گرفته است. تمرکز الگوریتم کبوتر بر این است که نتیجه جستجو ها را بر طبق مکانی که جستجو در آن اتفاق می افتد نمایش دهد. رتبه بندی لوکال سئو یا همان سئو محلی از اهمیت ویژه ای در این الگوریتم برخوردار است. طبق این الگوریتم، صاحبان مشاغل قادر خواهند بود با ثبت آدرس شرکت و یا سازمان خود، در لیست کسب و کارهای گوگل احتمال دیده شدنشان در نتایج گوگل را بالا ببرند.

 الگوریتم کبوتر در رتبه بندی گوگل

سئو محلی

در local SEO یا سئوی محلی زمانی که شما در گوگل واژه «طراحی سایت» را جستجو می کنید، شرکت های طراحی سایتی که به شما نزدیکتر هستند در جایگاه اول گوگل برای شما نمایش داده می شوند. به این صورت و به کمک الگوریتم کبوتر، شما دیگر شرکت های طراحی سایت شهرهای دیگر را هنگام جستجو نخواهید دید.

برای مشخص کردن مکان سازمان یا شرکت شما، گوگل از اطلاعاتتان در گوگل مپ یا گوگل بیزینس استفاده می کند و مکان حضور شما را بر اساس آی پی تشخیص می دهد. الگوریتم کبوتر گوگل تغییراتی در نتیجه جستجوی صفحه های اینترنتی و نیز جستجوهای گوگل مپ خواهد داشت و آنگونه که پیداست در آینده ای نزدیک، رتبه بندی صفحات زیادی را با تغییرات بسیاری همراه خواهد کرد.

در واقع این الگوریتم، الگوریتمی برای مبارزه با اسپم نمی باشد و چنانچه مطرح شد هدفش بهتر کردن کارایی نتایج جستجو با توجه به مکان جغرافیایی فرد جستجو کننده، می باشد.

الگوریتم کبوتر

موارد مهم در رابطه با الگوریتم کبوتر:

نام الگوریتم کبوتر از جانب وبمستران بر روی این الگوریتم گذاشته شده است و خود گوگل، نامی برای آن معرفی نکرده است. این نام از این منظر انتخاب شده است که کبوترهای نامه بر در زمان های گذشته در ارتباطات محلی مورد استفاده قرار می گرفتند، همان کاری که یکی از مهمترین وظایف الگوریتم کبوتر نیز می باشد.

طبق اعلام گوگل، الگوریتم کبوتر از توانایی های اطلاعاتی موتور جستجوی گوگل استفاده مناسبتری کرده و عوامل بسیاری را در رتبه بندی مد نظر قرار خوهد داد. یکی از این عوامل در نظر گرفتن کلمات شبیه به هم در نمایش نتیجه جستجو می باشد. همچنین غلط های املایی که کاربران هنگام جستجو استفاده می کنند را می تواند تشخیص دهد.

این الگوریتم فعلا برای زبان فارسی مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها مورد استفاده آن زبان انگلیسی می باشد و زمان مشخصی نیز برای اینکه از چه زمانی قرار است برای دیگر زبان ها نیز مورد استفاده قرار گیرد مشخص نیست. همچنین هنوز مشخص نیست این الگوریتم تا چه میزانی در نتایج تغییرات در بازدید سایت ها تاثیر گذار خواهد بود.

بنابراین از هم اکنون تا آن زمانی که الگوریتم کبوتر برای سایت های فارسی زبان نیز راه اندازی شود فرصت باقی است تا به لوکال سئو یا سئو محلی توجه نمایید تا هنگام راه اندازی این الگوریتم به یکباره جایگاه خود را از دست ندهید.

چگونه برای کبوتر گوگل نامه (محتوا) بنویسیم ؟

برای نوشتن یک محتوا با رعایت تمامی اصول سئو و همین طور جلب رضایت کبوتر گوگل باید موارد زیر را حتما هنگام نوشتن محتوا برای وب سایت خود رعایت کنید.

  • از سرویس های جست و جوی محلی استفاده کنید.

کبوتر دوست داشتنی گوگل می تواند به سادگی بر روی رتبه بندی شما تاثیر مثبت بگذارد البته اگر از سرویس های جست و جوی محلی خاص مثل Yelp استفاده می کنید. برنامه یلپ و یا حتی برنامه های مشابه دیگر هنگام جست و جوی کاربر در گوگل، نتایج را به گونه ای بهینه می کنند که تنها نتایج دل خواه کاربران به آن ها نشان داده شود. البته برنامه Yelp قبلا مشکلات زیادی هنگام نمایش نتایج جست و جو برای کاربران داشت، اما با آپدیت الگوریتم کبوتر عزیز، گوگل این مشکل را به طور کامل از بین برد.

  • محتوای تولید شده باید مکان محور و مرتبط با محل استقرار کسب و کارتان باشد.

اگر در زمینه سئو و تولید محتوا سال های طولانی باشد که فعالیت می کنید به خوبی می دانید که حتی قبل از ورود کبوتر به باغ وحش گوگل، تولید محتوایی مرتبط با محل استقرار کسب و کار اهمیت زیادی داشته است، البته در حال حاضر اهمیت آن چندین برابر شده است. اگر هنوز در این باره هیچ اقدامی نکرده اید بهتر است صفحات فرود یا همان landing page ها را بررسی کنید، تا به خوبی تاثیر کار کردن بر روی یک محتوای محلی و پیشرفت جایگاه خود را ببینید. (برای گرفتن نتیجه ای بهتر می توانید از کلمات کلیدی دم دراز یا همان Long-tail و همین طور ابر کلمات کلیدی استفاده کنید)

  • از مشتریان خود درخواست کنید تا درباره کسب و کار شما یک review کوتاه بنویسند.

این موضوع مهم را هیچ وقت فراموش نکنید که نظر کاربران درباره خدمات و محصولات شما، تاثیر بسیار مثبتی در رشد رتبه وب سایت شما دارد. بهتر است برای ترغیب کاربران خود برای کامنت گرفتن از برخی هدیه ها و تخفیفات ویژه استفاده کنید. (برای مثال: با ثبت نظر خود درباره محصولات ما می توانید در خرید بعدی خود از 20 درصد تخفیف ویژه و یا ارسال رایگان بهره مند شوید)

  • قدرت دامنه سایت را بیشتر کنید

اگر در زمینه سئو یک تازه کار باشید باید بتوانید به خوبی اهمیت و تاثیر page authority و domain authority را در تعیین رتبه سئو یک وب سایت درک کنید. هر چه بر روی قدرت دامنه خود بیش تر تمرکز کنید، می توانید شانس خود را برای نمایش در جست و جو های محلی بالاتر ببرید. برای افزایش قدرت دامنه می توانید با حذف لینک های بد و شکسته، داشتن یک استراتژی مناسب برای سئو محلی، تولید محتوا جذاب و غیره این مشکل را مرتفع سازید.

  • شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید.

داشتن یک پروفایل برای کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و غیره، می تواند تاثیر خوبی در جست و جوهای محلی وب سایت شما بگذارد. می توانید با استفاده هوشمندانه از شبکه های اجتماعی مختلف، شکاف های زیادی را در کسب و کارتان پوشش دهید.

 

الگوریتم کبوتر

اگر توسط الگوریتم کبوتر گوگل جریمه شدیم، چه کنیم ؟

  1. در اولین قدم باید توجه زیادی نسبت به سئو داخلی، لینک های خارجی و بهینه سازی محلی خود داشته باشید و اقدامات لازم را برای بهبود این 3 بخش انجام دهید. بعد از آن حتما میزان تغییرات ترافیک وب سایتتان را با دقت زیادی بررسی کنید.
  2. حواستان به لینک های شکسته، شماره تماس های موجود در سایت و املای درست کسب و کارتان باشد و آن ها را با دقت زیادی بررسی و کنترل کنید.
  3. اطلاعات مرتبط با کسب و کارتان مثل شماره تماس و آدرس را در قسمت پایینی وب سایت خود درج کنید تا ربات های عزیز گوگل هنگام کراول کردن صفحه های مختلف، این اطلاعات را ذخیره کنند.
  4. تمامی مشخصات کسب و کارتان را که در سایت نوشته اید با شبکه های اجتماعی خود مقایسه کنید و حواستان باشد که با یکدیگر متفاوت نباشند.
  5. حواستان به رسپانسیو و یا واکنش گرا بودن سایتتان باشد. با توجه به این موضوع که بیش تر جست و جو ها توسط گوشی موبایل انجام می شود، برای کبوتر عزیز رسپانسیو بودن سایت اهمیت زیادی دارد.

 

الگوریتم کبوتر گوگ بر روی چه حوزه هایی تاثیر مثبتی می گذارد ؟

بعد از معرفی و روی کار آمدن الگوریتم کبوتر گوگل، بیش تر سایت هایی که به شکل فیزیکی در دنیای واقعی حضور نداشتند، تغییر زیادی در رتبه وب سایت خود مشاهده نکردند. اما وب سایت های زیادی بودند که بر روی برخی از کلمات کلیدی توانستند رتبه بسیار عالی بگیرند. با آپدیت های این الگوریتم، ویژگی های بیش تری نیز به آن اضافه شد و برخی از حوزه های کاری رشد قابل توجهی در گوگل داشتند. این صنف ها شامل موارد زیر می شوند:

  • خدمات هتل ها
  • خدمات تغذیه
  • خدمات آموزشی
  • استخر ها و فروشگاه ها
  • دفاتر وکالت
  • خدمات پزشکی
  • خدمات حمل و نقل

فراموش نکنید با دانستن همین نکات کوچک می توانید رشد و تحولی بزرگی را برای خود خلق کنید.

 

تاثیر الگوریتم کبوتر در رتبه بندی گوگل بر روی ترافیک و نرخ تبدیل سایت

الگوریتم کبوتر گوگل بر روی ترافیک و نرخ تبدیل سایت اثرات متفاوتی می گذارد؛ این الگوریتم ترافیک سایت شما را کاهش داده و باعث افزایش نرخ تبدیل می شود. بگذارید با یک مثال این موضوع را به طور کامل برایتان شفاف سازیم.

فرض کنید شما یک وب سایت برای معرفی و سفارش آنلاین کافه خود در الهیه دارید و آن را برای سئوی محلی و الگوریتم کبوتر بهینه سازی نکرده اید. زمانی که یک کاربر در هر موقعیت جغرافیایی عبارت بهترین کافه ایرانی را جست وجو کند، سایت شما برای آن کاربر نمایش داده شده و به سادگی وارد وب سایت شما می شود و شما می توانید روزانه نزدیک به 200 ورودی داشته باشید. اما در نظر داشته باشید از این تعداد چند نفر واقعا در الهیه هستند و می توانند از خدمات شما استفاده کنند ؟

بی شک تعداد کمی از این 200 نفر جامعه هدف شما می باشند و در اینجا نرخ تبدیل وب سایت شما 20 به 200 یا همان یک دهم است.

حال اگر شما وب سایت خود را با توجه به سئوی محلی و الگوریتم گوگل بهینه کنید، سایت شما زمانی در نتایج جست و جو به کاربران پیشنهاد می شود که کاربران کلمه کافه در الهیه را سرچ کنند. با توجه به اینکه تعداد ورودی های وب سایت شما از 200 نفر به 100 و یا شاید 50 نفر کاهش پیدا می کند اما شما جامعه هدف خود را دارید و سفارش های ثبت شده توسط آن ها و یا حتی رزرو های آنلاین شما بیش تر از نصف ورودی های وب سایت شما می شود.

این اعلان را به اشتراک گذارید

جستجو
پست های اخیر
خبرنامه افق

خبرنامه

در خبرنامه ماهانه ما مشترک شوید تا به روز باشید

فهرست مطالب