الگوریتم مرغ مگس خوار و رتبه بندی در گوگل
در سال 2013 میلادی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل وارد دنیای گوگل شد. گفته می شود که گوگل این نام را از روی صفحات سریع و دقیق مرغ مگس خوار بر روی این الگوریتم گذاشته است. این الگوریتم به یافتن ارتباط معنایی بین واژه های مختلف یک متن و تشخیص دقت محتوای موجود در سایت ها می باشد. مرغ مگس خوار نسبت به این که سایت ها از محتوای مناسبی استفاده نکنند و در عوض از کلمات کلیدی زیادی استفاده نمایند حساس است و رتبه چنین سایت هایی را با کاهش زیادی مواجه کرد و به این طریق سایت هایی با محتواهای مناسب به صدر نتایج جستجوی گوگل رسیدند.
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار به معنا و مفهوم کل آن عبارتی که مورد جستجو قرار می گیرد، توجه می نماید، و به این ترتیب آن دسته از سایت هایی را که نزدیکترین معنی را به آن عبارت دارند در جستجوهای ابتدایی برای کاربران نمایش دهد. به این شکل مرغ مگس خوار کمک می نماید تا نتیجه جستجو در گوگل صرفا به یک کلمه کلیدی محدود نشود و نتایجی با نزدیک ترین معنی به عبارت مورد جستجو نمایش داده شود. ا
لگوریتم رتبه بندی مرغ مگس خوار تاثیر زیادی در آینده سئو گذاشت. با تولد این الگوریتم در جنگل الگوریتم های گوگل تکنیک هایی همچون سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه که تکنیک ها رایج در زمان قبل از این الگوریتم بود، رو به سوی تولید محتوا یا بازاریابی محتوای مناسب و با کیفیت بالا گذارد.
الگوریتم رنک برین
اما در سال 2015 الگوریتم رنک برین که نوع پیشرفته ای از الگوریتم مرغ مگس خوار است توسط گوگل معرفی شد. گوگل در این الگوریتم از هوش مصنوعی استفاده کرده است. الگوریتم رنک برین با تمام شباهتی که از منظر یافتن معنای عبارات، شبیه به مرغ مگس خوار است اما ویژگی های پیچیده تری را شامل می شود.
در واقع این الگوریتم علاوه بر آنچه که گفته شد به معیارهای شخصی کاربران جستجو کننده نیز دقت می کند. معیارهایی همچون جغرافیای جستجو، سابقه جستجو و موارد دیگری از این دست که می تواند برای کاربران مهم قلمداد شود. با رعایت این موارد سایت ها را با رتبه بندی خود برای کاربر نمایش می دهد.
میخواهیم مثالی در این باره بزنیم تا موضوع آشکارتر شود. فرض کنید این عبارات متفاوت از هم مورد جستجو قرار می گیرند: طراحی سایت، طراحی سایت در تهران، شرکت طراحی سایت، بهترین شرکت برای طراحی سایت، ارزانترین شرکت طراحی سایت و موارد دیگری از این قبیل که ممکن است از کاربری به کاربر دیگر متفاوت باشد.
رتبه بندی در گوگل
در واقع تمامی این عبارات نشانگر این می باشند که کدام شرکت طراحی سایت بهتر و مناسب تر است، حال یکی ارزانی را در مناسب بودن می بیند و دیگری در تهران بودن را که باید همه اینها سنجیده شوند. الگوریتم رنک برین که نوعی پیشرفته تر از این الگوریتم می باشد این جستجوها را تفسیر می کند و بهترین نتایج را به کاربران عرضه می کند.
نکته مهم در این باره این است که با چنبن الگوریتمی رتبه بندی سایت ها توسط گوگل همچون سابق ثابت نیست و با توجه به آنچه که مورد جستجو قرار می گیرد می تواند نتایج متفاوتی را برای مخاطبان نمایش دهد و حالتی پویا و متغیر دارد. البته با ترفندهایی در زمینه تولید محتوا می توان در موارد بسیاری در صدر جستجوهای گوگل قرار گرفت.
5 راه برای کسب امتیاز مثبت از الگوریتم مرغ مگس خوار
- بهینه سازی کلمات کلیدی : از پر کردن محتوای خود از کلمه کلیدی به شدت پرهیز کنید. سعی کنید به جای تکرار بیش از اندازه عبارت کلیدی خود از کلمات مترادف و عبارت های ترکیبی استفاده کنید.
- انکر تکست ها را با کلمات کلیدی بهینه سازی کنید : برای این کار نیاز به کمی خلاقیت دارید، انکر تکست ها از مهم ترین کلماتی هستند که در محتوای شما وجود دارند و به سادگی کاربران را به صفحات دیگر وب سایتتان و یا حتی سایت های دیگر هدایت می کنند. انتخاب درست و استفاده به جا باعث می شود رتبه وب سایت شما تغییرات مثبت زیادی داشته باشد.
- تولید محتوای متنوع : هنگامی که شما محتوای غنی و کامل و در عین حال متنوعی را در اختیار کابران خود می گذارید، باعث برتری وب سایتتان نسبت به رقیبانتان می شوید. فراموش نکنید هدف شما از انتشار محتوا باید پاسخ گویی به نیاز کابران باشد.
- استفاده از ویدیو و عکس : استفاده کردن از ویدیو و عکس یا همان محتوای بصری در صفحات مختلف وب سایتتان باعث افزایش کیفیت مطالب و جذب بالای کاربران می شود.
- استفاده از اسکیما : به سیستم نشانه گذاری و نوعی از میکرو دیتا که توضییحات پیشرفته تری را درباره محتوا در اختیار کاربران قرار می دهند، اسکیما می گویند. استفاده از کدهای اسکیما باعث می شود تا گوگل وب سایت شما را راحت تر شناسایی کند. از اسکیما می توانید در عنوان صفحه، تاریخ انتشار، تصاویر و غیره استفاده کنید.
چگونه می توانیم محتوای خود را کاملا اصولی برای مرغ مگس خوار بهینه کنیم ؟
گوگل با ارائه این الگوریتم به خوبی اثبات کرد که رضایت کاربر برای او ارزش و اهمیت زیادی دارد، اگر قصد دارید که در نتایج جست و جو همیشه جزو سایت های برتر باشید حتما نکات زیر را هنگام تولید محتوا رعایت کنید.
- از کلمات کلیدی long tail و lsi در محتواها استفاده کنید.
- استفاده از برخی ابزارهای حرفه ای را برای پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب در زمینه کاری خود را فراموش نکنید.
- از ذکر کلمه کلیدی در تگ های H1 و H2 خودداری نکنید ولی فراموش نکنید که بیش از اندازه در متن از کلمه کلیدی استفاده نکنید. (البته این موضوع ارتباط مستقیمی با رقبای شما دارد، با بررسی رقبا متوجه می شوید از چه تعداد کلمه کلیدی می توانید در متن استفاده کنید)
- در آلت تصاویر، عنوان سئو و توضییحات متا هم حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید.
- هر چند وقت یک بار صفحات وب سایت خود را بررسی کنید و ایرادات احتمالی و پیش آمده را برطرف کنید.
الگوریتم مرغ مگس خوار چه تاثیری بر روی سئو وب سایت می گذارد ؟
یکی از تاثیرت واضحی که مرغ مگس خوار بر روی سئو داشته است، کمتر شدن اهمیت کلمات کلیدی است. یعنی دیگر نیازی نیست کلمه کلیدی اصلی را با چگالی 1 تا 3 درصد در متن بنویسیم. البته نباید فکر کنیم که این موضوع باعث بی اهمیت شدن کلمات کلیدی است، بلکه باید نحوه استفاده از کلمه کلیدی را در محتوا تغییر دهید. برای مثال می توانید کلمه اصلی کلیدی خود را در اول تگ h1 و یا عنوان سئو به صورتی قرار دهید که زیبا و جالب وخواندنی باشد.
یکی دیگر از تغییرات را می توانیم تغییر نحوه تولید محتوا بدانیم، در گذشته اهمیت زیادی داشت تا یک محتوای حدودا 1500 کلمه درباره کلمه کلیدی نوشته شود ولی در حال حاظر نوشتن یک متن مفید و جامع که پاسخ گوی نیاز کاربر باشد بسیار اهمیت بیش تری دارد، البته فراموش نکنید اگر دارید درباره طراحی سایت یک مقاله می نویسید نمی توانید درباره آبیاری گیاهان دریایی صحبت کنید. (بهتر است بیش تر سوالاتی را که کاربر به دنبال پاسخ آن می باشد را جواب دهید)
هدف اصلی گوگل راهنمایی کاربر به مناسب ترین صفحه یک وب سایت است، قطعا صفحه ای که به تمامی سوالات کاربر پاسخ داده و دارای جذابیت های بصری است، همان صفحه ای است که گوگل آن را به کاربر نشان می دهد.
الگوریتم مرغ مگس خوار، تنها یک فرصت طلایی است !
هدف اصلی مرغ مگس خوار، درک درخواست های واقعی کاربران و پاسخ دهی به آن ها می باشد. پس نوشتن یک محتوایی که مملو از کلمه کلیدی است هیچ سودی برای وب سایت شما ندارد. شما می توانید با استفاده از محتوایی یونیک، تصاویر زیبا و خاص، فرصتی برای گرفتن رتبه ای بهتر در گوگل به دست بیاورید.
یکی از بهترین راه ها، بررسی 5 رقیب برتر شما می باشد. رقیب های خود را با دقت بررسی کنید و نقاط ضعف آن ها را پیدا کنید و حال محتوایی 5 برابر بهتر تولید کنید. برای مثال دو تا از رقبای شما در محتواهای خود از تصاویر استفاده نمی کنند و باقی رقبا نیز تصاویر چندان جالبی ندارند شما می توانید با کمی خلاقیت تصاویری بسیار جذاب و خاص ادیت کنید و در صفحه وب سایت خود آپلود کنید مطمئن باشید بعد از مدتی نتیجه مثبتی را خواهید دید. همین کار را برای تعداد کلمات و بخش های مختلف یک محتوا می توانید انجام دهید.
مرغ مگس خوار به ما می گوید :
- من برای بهبود تجربه کاربری و افزایش رضایت کابران به وجود آمده ام.
- صفحات و سایت هایی که کیفیت بالایی از هر نظر دارند را در رتبه های اول گوگل قرار می دهم.
- دوستان من یعنی پاندا و پنگوئن به عنوان افزونه های گوگل ارائه شده اند ولی من یک بازسازی کامل از الگوریتم اصلی هستم.
- من هیچ وقت شما را جریمه نمی کنم فقط در صورت بی کیفیت بودن کارتان نسبت به شما بی تفاوت می شوم.
- هدف از فناوری جست و جوی معنایی تنها نشان دادن نتیجه ای قابل قبول به کاربر است.
- گراف دانش، وظیفه دارد تا دقیق ترین و مرتبط ترین نتیجه را در مورد کلمات یا عباراتی که جست و جو می شود ارائه دهد.
- فراموش نکنید بهینه سازی سایت برای گوشی موبایل، از فاکتور های مهم برای رتبه بندی می باشد.