گروه مهندسی طراحی سایت افق

ارئه دهنده طراحی و توسعه وب سایت

ما حضور شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ ثبات میدهیم

نمایش ویدیو درباره شرکت طراحی سایت

بازاریابی بی تو سی b2c چیست (تجارت به مصرف‌کننده)

بازاریابی بی تو سی b2c چیست

بازاریابی بی تو سی b2c چیست و چه مزایایی دارد؟

B2C  مخفف Business to Consumer است و به تمام روابط تجاری که بین شرکت و مصرف کننده رخ می دهد، از جمله ارتباط بین شرکت ها و مشتریان خصوصی، اعم از بالقوه و وفادار، و بنابراین بازاریابی که برای مصرف کننده انجام می شود اشاره دارد و برعکس، B2B یا Business to Business به روابطی اشاره دارد که بین شرکت و مشتریان تجاری آن برقرار می شود.

مقالات زیر را مطالعه نماید:

بهترین شرکت طراحی سایت

سئو چیست؟

 

B2C چیست؟

مخفف “B2C” مخفف “Business to Consumer” است و نشان دهنده روابط تجاری بین شرکت و مصرف کننده است این همچنین شامل کل ارتباطات شرکت‌ها با مشتریان خصوصی بالقوه یا موجود است، یعنی بازاریابی مصرف‌گرا اگر کالاها یا خدمات یک شرکت برای شرکت های دیگر، به عنوان مثال برای مشتریان تجاری در نظر گرفته شده باشد این مورد در رده B2B (تجارت به تجارت) قرار می گیرد.

Blog Image - بازاریابی بی تو سی b2c چیست (تجارت به مصرف‌کننده)

تفاوت بین B2C و B2B

همانطور که قبلا ذکر شد B2C به رابطه بین یک شرکت و مشتریان خصوصی آن اشاره دارد در حالی که B2B به روابط تجاری ایجاد شده بین حداقل دو شرکت اشاره دارد این بدان معنی است که ارتباطات باید به روش دیگری برنامه ریزی شود و در عین حال B2C و B2B دارای ویژگی های مشترک هستند در اینجا تمام تفاوت ها و شباهت های بین B2C و B2B وجود دارد که به شرح زیر است:

هدف:

هدف شرکت‌های B2C مشتریان نهایی خصوصی بازار گسترده‌تر است در حالی که  B2B مشتریان تجاری، بنابراین سایر شرکت‌ها هستند این بدان معناست که B2C قبل از برنامه ریزی استراتژی ارتباطی، باید مشخصات مشتری ایده آل خود را شناسایی کند در حالی که هدف B2B دستیابی به شرکت های مشتری از طریق کانال های ارتباطی هدفمند است.

ثبت:

با توجه به اینکه مشتریان خصوصی زبان شرکت را نمی دانند، شرکت های B2C باید ارتباطات را بر اساس سطح دانش هدف خود مدل کنند، در حالی که شرکت های B2B باید محتوای آموزنده و مهم را برای شرکت های مشتری که قبلاً زبان صنعت را می دانند و استفاده می کنند، منتقل کنند.

روابط با مشتریان:

برای شرکت های B2B روابط تجاری در درجه دوم اهمیت قرار دارند بنابراین برای موفقیت با مشتریان باید از یک CRM موثر، مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنند که خدمات خوب و ارتباطات بهینه و شخصی را تضمین می کند برعکس درB2B، اقداماتی که با هدف ایجاد رابطه با مشتری انجام می شود همگی هدفشان حفظ رابطه تجاری در بلندمدت است.

محصولات و خدمات:

محصولات و خدمات ایجاد شده برای مشاغل B2C به صورت انبوه تولید می شوند و برای استفاده توسط مشتریان خصوصی که آنها را خریداری می کنند در نظر گرفته شده است، در حالی که در B2B محصولات و خدمات بر اساس نیازهای فردی شرکت های مشتری ایجاد می شوند و با موارد خاص تر همراه هستند مشاوره و توضیحات دقیق تر در مورد عملکرد خود خدمات و محصولات.

فرآیند خرید:

در B2C تصمیمات خرید توسط یک شخص گرفته می شود در حالی که فرآیند خرید B2B تعامل کارمندان مختلف شرکت مشتری را مشاهده می کند و بسیار پیچیده تر است علاوه بر این، صرفا تأثیر عاطفی اعمال شده بر مشتری است که بر فرآیند خرید در B2C تأثیر می گذارد در حالی که در B2B داده ها و اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات است.

62930ebee24df386180032 - بازاریابی بی تو سی b2c چیست (تجارت به مصرف‌کننده)

بازاریابی B2C

بازاریابی B2C از تمام ابزارهای بازاریابی استفاده می کند که مصرف کنندگان خصوصی را هدف قرار می دهد که تصمیمات خرید آنها عمدتا بر مبنای احساسی گرفته می شود، برخلاف مشتریان تجاری که بر اساس داده های عینی تصمیم می گیرند بازاریابی B2C باید مزایایی را که مشتری می تواند از محصول یا خدمات خریداری شده به دست آورد، برجسته کند و بیشترین استراتژی های مورد استفاده برای انجام این کار مربوط به محتوا، ایمیل، رسانه های اجتماعی و وب سایت ها است.

بازاریابی محتوای B2C شامل اطلاعاتی است که عمدتا مربوط به استفاده از محصول و مزایایی است که می توان از خرید آن به دست آورد و بنابراین بر اساس نحوه انجام کار است، راهنمای مختصری برای استفاده از محصول که مزایای آن را برجسته می کند در مورد مقایسه ها، یعنی مقایسه قیمت ها و بررسی هایی که توسط مشتری برای تصمیم گیری بهترین محصول استفاده می شود در مورد بینش، بینش در مورد تولید کار که نشان می دهد چگونه یک محصول ایجاد می شود در مورد سؤالات متداول، یعنی سؤالاتی که اغلب توسط مصرف کنندگان پرسیده می شود و شرکت باید همیشه به سرعت به آنها پاسخ دهد، شاید در وبلاگ خود یا در وب سایت شرکت در مورد آگاهی از زمینه، یعنی سهولتی که مشتریان می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد یک شرکت و محصولات آن پیدا کنند در توصیفات، یعنی افرادی که محصولی را خریداری کرده اند و مایلند اعتبار و اثربخشی آن را گواهی دهند و یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی B2C ایمیل مارکتینگ است با استفاده از خبرنامه هایی با محتوای شخصی، و شاید غنی شده با تصاویر و محتوای ویدیویی که تأثیر عاطفی قوی بر مشتریان دارد و به متقاعد کردن آنها برای خرید کمک می کند.

یکی دیگر از ابزارهای بسیار مهم بازاریابی B2C رسانه‌های اجتماعی هستند که سریع‌تر و فوری‌تر هستند بنابراین پیام‌های شرکت را به مخاطبان بیشتری منتقل می‌کنند و همچنین با بهره‌گیری از انواع قالب‌های موجود، محتوایی نوآورانه و تأثیرگذار ایجاد می‌کنند علاوه بر این، رسانه های اجتماعی به شرکت این امکان را می دهند که دائما با مشتریان خود در تماس باشد و مشتریان بتوانند بازخورد مستقیم و بی درنگ در مورد محصولات خریداری شده ارائه دهند.

در نهایت وب سایت که نشان دهنده یک ویترین واقعی برای یک شرکت است سایت شرکت که به عنوان یک ابزار بازاریابی B2C در نظر گرفته می شود باید به راحتی قابل مشاوره باشد و باید محتوای مفید و جالبی را برای کاربری که با آن مشورت می کند ارائه دهد علاوه بر این، باید برای استفاده در دستگاه های تلفن همراه بهینه سازی شود و از منظر سئو پیاده سازی شود تا همیشه مشتریان بالقوه بیشتری آن را پیدا کنند همچنین توصیه می شود عناصر تعاملی مانند بخش بررسی یا فرم تماس را به سایت اضافه کنید.

تمام ابزارهای بازاریابی B2C ذکر شده در بالا برای رشد یک شرکت و دستیابی به مشتریان بالقوه جدید ضروری هستند، بنابراین توصیه می شود آنها را پیاده سازی کنید و مطابق با روندهای جدید بازار به روز نگه دارید.

 

معنی B2C | گرافیک b2b در مقابل  b2c

باید قبلا آن را فهمیده باشید B2C دقیقا برعکس B2B است به این معنی که شامل تمام مشاغلی می شود که محصول یا خدمات خود را مستقیما به مشتری می فروشند که از آن برای خود استفاده می کند تصادفی نیست که B2C مخفف “کسب و کار به مصرف کننده” است یعنی از فعالیت تجاری تا مصرف کننده نهایی و نکته این است که در این حالت شما محصول یا خدمات خود را به شرکت های دیگر نمی فروشید، بلکه مستقیما به کاربر نهایی یعنی شخصی که از آن استفاده خواهد کرد می فروشید.

نمونه ای از تجارت  B2B

بیایید سعی کنیم با یک مثال توضیح دهیم: اگر شرکت شما با فروش ماشین آلات تولید شلوار سر و کار دارد، خریداران بالقوه شما همه شرکت هایی هستند که شلوار را به صورت عمده و خرده تولید و می فروشند و ممکن است به ماشین آلات شما نیاز داشته باشند خوب در این مورد بازاری که شما مد نظر شماست شرکت های دیگر هستند و نه مصرف کننده نهایی، یعنی چه کسی شلوار را برای استفاده از آن می خرد در این مورد کسب و کار شما یک تجارت B2B است زیرا به سایر مشاغل پاسخ می دهد.

مثال  B2C:

برای ادامه مثالی که در بالا مشاهده شد، فرض کنید یک کارخانه تولید شلوار الیاف کنفی با یک فروشگاه آنلاین پیوست شده برای فروش محصول دارید مشتری نهایی وارد فروشگاه مجازی می شود، محصولات مختلف را مرور می کند و اگر چیزی دوست داشت، مستقیما میخره در این مثال شما یک کسب و کار B2C دارید و احتمالا ماشین آلاتی را که برای ساخت شلوار خود نیاز دارید، از تجارت B2B در مثال بالا خریداری کرده اید.

برای اطلاعات، اما بدون پرداختن به جزئیات، بدانید که دو مخفف دیگر وجود دارد که باید به این معنا به خاطر بسپارید:

  • B2E  Business To Employee یا شرکت و کارمند، برای شناسایی تمام آن اقدامات و ویژگی هایی که به رابطه بین کارگران و شرکت هایی که برای آنها کار می کنند اشاره دارد.
  • C2C، مصرف کننده به مصرف کننده، یعنی از مشتری به مشتری: امروزه نیز این نوع محصول خدمات یا اقدام بیشتر و بیشتر وجود دارد که در آن افراد خودشان برای افراد دیگر خلق می کنند.

Untitled design331 - بازاریابی بی تو سی b2c چیست (تجارت به مصرف‌کننده)

فروش B2C یا B2B چگونه کار می کند؟

درک این نکته مهم است که تفاوت بین B2B و B2C از برخی جهات ظریف است، اما در برخی دیگر قابل توجه است همچنین ممکن است یک جنبه ناچیز به نظر برسد که مشتری چه کسی است یا برای چه هدفی خرید می کند اما در واقع این اطلاعات تأثیرات زیادی بر نحوه فروش آن و ساختار ارتباطات و بازاریابی دارد اما قبل از صحبت در مورد نحوه انجام بازاریابی، خوب است بدانید که چگونه محصولات در دنیای B2B طبقه بندی می شوند.

 

 

بازاریابی B2C شا مل چه مواردی است؟

بازاریابی B2C شامل تمام ابزارهای بازاریابی با هدف مصرف کنندگان خصوصی است برخلاف مشتریان تجاری، تصمیمات خرید مصرف کنندگان عمدتا احساسی است بنابراین هدف استراتژی بازاریابی B2C برجسته کردن مزایا یا مزایای شخصی و احساسی محصول یا خدمات برای مصرف کننده نهایی است رایج ترین استراتژی ها در این زمینه شامل محتوا، ایمیل، رسانه های اجتماعی و وب سایت ها است.

 

بازاریابی محتوا

برانگیختن علاقه خوانندگان از طریق استفاده از محتوای احساسی چیزی است که بازاریابی محتوای B2C حول آن می چرخد محتوای خوب B2B  با اطلاعات عملی، حقایق و آمار مشخص می شود مشتریان B2C به دنبال پاسخ برای سوالاتی مانند: چگونه از محصول استفاده کنم؟ مزایای آن چیست؟ چه کسی پشت محصول است؟ چگونه انجام شد؟ آیا کیفیت انتظارات را برآورده می کند؟ مشتریان دیگر چه می گویند؟ شما می توانید از اقدامات استراتژی محتوای زیر برای هدف قرار دادن مشتریان استفاده کنید:

نحوه انجام: «چگونگی» راهنمای کوتاهی است که اطلاعات مفیدی در مورد نحوه استفاده از محصولات یا خدمات ارائه می دهد این می تواند متن یا گرافیک، یک تصویر یا ویدیو باشد و در درجه اول برای افراد غیر معمولی طراحی شده است این روشی برای نشان دادن مزایای محصولات یا خدمات است و می تواند تأثیر مثبتی بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان بالقوه داشته باشد.

مقایسه ها: بسیاری از مصرف کنندگان محصولات یا خدمات خود را با استفاده از وب سایت های مقایسه قیمت و بررسی مقایسه می کنند فروشندگانی که در چنین مقایسه‌هایی امتیاز بالایی دارند، قطعا باید از آنها استفاده کنند به مشتریان اطلاعات مربوطه را ترجیحا در وب سایت شرکت ارائه دهید یا به عنوان مثال در مقالات به آن مراجعه کنید.

بینش: با یک بینش به تقویت اعتماد مشتری نسبت به محصول یا خدمات خود در دراز مدت کمک می کنید این نوع محتوا بینش‌هایی از زندگی تجاری روزمره است که نشان می‌دهد چگونه یک محصول ایجاد می‌شود یا چه چیزی برای ارائه یک سرویس خاص مورد نیاز است این به شرکت شما چهره ای می بخشد و نزدیکی عاطفی ایجاد می کند.

 

آگاهی از زمینه: مشتریان علاقه مند ترجیح می دهند اگر اطلاعات پس زمینه مفید و مشارکت های موضوعی مناسب با محصولات یا خدمات شما را در وب سایت شما بیابند، به سراغ شما بیایند همچنین برای این منظور ایده آل است که به یک وبلاگ متوسل شوید محتوایی که مفید تلقی می شود اغلب به اشتراک گذاشته می شود و می تواند به عنوان یک مرجع عمل کند این باعث تقویت درک شرکت شما نه تنها در بازار B2C می شود.

توصیفات: مشتریان راضی را متقاعد کنید که به گواهی شرکت شما تبدیل شوند تا اعتبار و اعتماد به محصولات یا خدمات شما را تأیید کنند بازخورد کوتاه و جالب در مورد تجربیات محتوا در وب سایت خود ارسال کنید یک گواهی خوب در درجه اول بر محتوا متمرکز است و باید فقط چند جمله داشته باشد.

 

بازاریابی ایمیلی

ارسال خبرنامه فرصتی عالی برای برقراری ارتباط منظم و مستقیم با مشتری است شرکت‌های B2C و B2B می‌خواهند از طریق ایمیل مارکتینگ به اهداف مشابهی دست یابند بنابراین مشتریان جدید به دست آورند و محصولات یا خدمات را بفروشند با این حال استراتژی ها در اجرای این پروژه متفاوت است تضادها به دلیل جهت گیری های مختلف هدف در بخش های B2C و B2B است که به اشکال مختلف ارتباط نیاز دارد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا مصرف کنندگان در یک خبرنامه مشترک می شوند برخی از مشتریان می خواهند سرگرم شوند یا به روز بمانند، برخی دیگر به اطلاعات مفید و پیشنهادات فعلی علاقه مند هستند خبرنامه خود را شخصی سازی کنید تا گیرندگان را با یک پیام تبریک و محتوای شخصی سازی شده مخاطب قرار دهد همچنین تأثیر عاطفی قوی اغلب کلید ارتباط موفق با مشتریان B2C است مخاطبان شما باید احساس کنند که مرکز توجه شما هستند و می توانند با برند شما شناسایی شوند از طرف دیگر، در تماس با شرکت هایB2B، می توانید عمدتا از طریق موضوعات آموزنده و موضوعی در بخش خود متمایز شوید.

Returning to the Office  Boost Your Online Presence with Digital Marketing Strategies for Re Engagement 1 - بازاریابی بی تو سی b2c چیست (تجارت به مصرف‌کننده)

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

شرکت ها به دلایل مختلفی تصمیم به استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی می گیرند اقدامات بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند بر آگاهی شرکت، رشد تصویر، حفظ مشتری و جذب مشتری جدید تأثیر مثبت بگذارد علاوه بر این، بازاریابی رسانه های اجتماعی شکل مدرن دهان به دهان است زیرا مشتریان راضی تجربیات مثبت خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

انتخاب پلت فرم مناسب نقش تعیین کننده ای دارد در حالی که یک شرکت B2B باید در شبکه های تجاری رایج مانند لینکدین، توییتر و فیس بوک نمایندگی شود، از سوی دیگر، آنها پلتفرم های اجتماعی ضروری برای هر شرکت B2C هستند اگر شرکت شما از چندین شبکه اجتماعی استفاده می کند مهم است که آنها را از طریق محتوای مختلف از یکدیگر متمایز کنید اگر محتوای یکسانی را در همه پورتال ها منتشر کنید، مصرف کنندگان انگیزه ای برای دنبال کردن فعالیت های شما در چندین کانال نخواهند داشت.

یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی این است که می توانید محصولات یا خدمات جدیدی را معرفی کنید و بازخورد مستقیم دریافت کنید در مقابل تماس مستقیم با مشتری مستلزم درجه بالایی از مهارت های ارتباطی است مصرف کنندگان می خواهند جدی گرفته شوند شما می توانید با پاسخ دادن سریع و استفاده از لحن مناسب به این انتظارات پاسخ دهید همچنین منطقی است که به کاربران فرصتی برای ارزیابی محصولات و خدمات داده شود پاسخگویی با اقدامات مناسب باعث افزایش رضایت مشتری می شود سطح بالای سفارشی سازی باعث می شود تا مشتریان راحت تر به شرکت اعتماد کنند این مبنایی برای گسترش مستمر پایگاه مشتری از طریق توصیه ها است.

 

سایت اینترنتی

طراحی وب سایت ویترین شرکت شماست اگر یک مصرف کننده بالقوه از صفحه شما بازدید کند، باید بتواند به راحتی خود را جهت یابی کند و برداشت مثبتی را ایجاد کند یک وب سایت کاربر پسند نیز برای بازاریابی محتوای B2C موفق مهم است طراحی کاربرپسند وب سایت شما همچنین شامل بهینه سازی برای استفاده از تلفن همراه است که به آن بهینه سازی هوشمند برای موتورهای جستجو (SEO) اضافه می شود تا توسط مشتریان بالقوه پیدا شود همچنین به یاد داشته باشید که عناصر تعاملی را در وب سایت خود قرار دهید زیرا یک فروشگاه آنلاین بدون نقد و یک وبلاگ بدون نظر و رتبه بندی چگونه خواهد بود؟

 

 

طراحی سایت در کرج
نمایش ویدیو درباره طراحی سایت در کرج
BACKGROUND 1024x640 - بازاریابی بی تو سی b2c چیست (تجارت به مصرف‌کننده)
Ofogh3 1024x624 - بازاریابی بی تو سی b2c چیست (تجارت به مصرف‌کننده)

فهرست مطالب

به موفقیت بپیوندید

اینها تنها تعدادی از مشتریان موفق ما هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *