بازاریابی دیجیتالی و شبکه های اجتماعی:
صحبت از بازاریابی دیجیتالی در این عصر در میان تمام افرادی که دارای کسب و کار می باشند وجود دارد. افراد زیادی از طریق شبکه ها اجتماعی ارتباطات نزدیکی را باهم رقم می زنند. دوستی های زیادی از طریق شبکه های اجتماعی رخ می دهد و در این بین در رابطه با علایق و آرمان ها صحبت می شود. در این ارتباطات اشخاص حقوقی نیز به ارتباطات هر چه بیشتر خود دامن می زنند و ارتباطات جهانی به این شکل روز به روز گسترش می یابد که تاثیر شبکه های اجتماعی را در این بین نمی توان نادیده گرفت.
امروزه همانگونه که می بینیم همه در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، از اشخاص حقیقی و حقوقی گرفته، تا مقامات دولتی و سازمان ها و مراکز مختلف همه از طریق شبکه های اجتماعی به میزان ارتباطات خود افزوده اند و به نوعی اقدام به بازاریابی دیجیتالی کرده اند. بنابراین شبکه های مجازی کاربردهای گسترده ای علاوه بر دوست یابی پیدا کرده اند.
آنلاین مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی از کاربردهای بسیار مهم شبکه های مجازی در این روزگار تلقی می شود. قسمت عمده ای از اقتصاد جهانی در این روزگار از همین طریق می باشد و افراد زیادی از این طریق به کار فروش محصولات و یا ارائه خدمات خود مشغول هستند. به این نوع از بازاریابی، بازاریابی شبکه های اجتماعی گفته می شود که گونه ای از بازاریابی دیجیتالی می باشد.
بازاریابی دیجیتالی کمک به رونق وب سایت:
با توجه به بالا بودن اعضای شبکه های اجتماعی که افراد را از جای جای جهان کنار هم جمع کرده است، یک فضای عالی و استثنایی برای بازاریابی دیجیتالی به وجود آمده است. باید گفت که در چنین فضاهایی گونه ای از معرفی محصول به افراد دیگر حاضر در آن فضا اتفاق می افتد. و به این طریق افراد بسیار زیادی با استفاده از این فضا به درآمدهای بسیار بالایی نائل می شوند.
نکته بسیار مهمی که وجود دارد این می باشد که رایگان بودن عضویت در شبکه های اجتماعی نمی تواند به معنی جایگزین شدن آن ها به جای وب سایت باشد. وجود یک وب سایت کارآمد نیاز مهم کسب و کار و سند اعتبار شما می باشد. در کنار یک وب سایت مناسب شما می توانید به تبلیغات محصول و خدمات خود در شبکه های اجتماعی نیز بپردازید.
شبکه های اجتماعی جای تبلیغ محصولات شماست و نه مکان فروش، چرا که بسیاری از افراد با دیدن تبلیغی در چنین فضاهایی قبل از اقدام به خرید سعی می کنند در رابطه با واقعی بودن چنین تبلیغاتی اطمینان حاصل نمایند، و وجود یک وب سایت کارآمد این اطمینان را به مخاطبان شما خواهد داد و باعث خواهد شد که تبلیغات شما در چنین فضاهایی موفق عمل نماید.
در طراحی فروشگاه انلاین، فوتر اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر سازمان ها و مراکز بسیاری در وب سایت خود، در بخش فوتر لینک صفحات شبکه های اجتماعی خود را قرار می دهند. چرا که این شبکه به علت رایگان بودن و جمع بودن افراد بسیاری از جغرافیاهای خاص در آن ها، همچنین استفاده راحت از آن ها به فضاهایی مناسب برای تبلیغات تبدیل شده اند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که این شبکه ها علاوه بر بازاریابی دیجیتالی محصولات شما کمک بزرگی به سئو سایت شما نیز می باشند.
کسب و کار به کمک وب سایت
در طراحی و توسعه وب سایت یکی از با اهمیت ترین هدف ها رونق کسب و کار اینترنتی شما است که در طراحی سایت در تهران و طراحی سایت در کرج به این موضوع پرداختیم که داشتن یه و ب سایت خوب و بهینه با سئو در کرج قوی میتواند شما را از رقیبانتان پیشی دهد.
بازاریابی دیجیتالی
ما در مبحثی دیگر به معرفی مهم ترین شبکه های اجتماعی که می توانند به سئو در تهران شما کمک بسیاری بکنند، خواهیم پرداخت و در مورد هر کدام از آن ها توضیحاتی خواهیم داد که راهنمای مناسبی برای شما باشند، چرا که صرف استفاده از یک شبکه اجتماعی ممکن است به اندازه کافی مفید نباشد.
بازاریابی دیجیتال یا رسانه های اجتماعی چه تاثیری بر خرید دارند؟
رسانههای اجتماعی بر خرید تأثیر میگذارند ۴۱ درصد از مصرفکنندگان پس از دیدن یک کالا در شبکههای اجتماعی، بهطور خودجوش آن را خریداری میکنند بنابراین همه می دانند که شبکه های اجتماعی بر خرید تاثیر می گذارند اما این موضوع چقدر بر فروش یک وب سایت تجارت الکترونیکی مانند سایت شما تأثیر دارد؟ زیرا در این مقاله با تکنیک هایی آشنا می شوید که این سوال را روشن می کند پس بخوانید و به روز باشید!
آیا شبکههای اجتماعی بر خریدهای تجارت الکترونیک تأثیر میگذارند؟
در واقع، شبکه های اجتماعی بر خریدهای تجارت الکترونیک تأثیر می گذارند برای اینکه ایده ای به شما بدهم، طبق داده های یک Invesp اینفوگرافیک، 4 نفر از هر 10 کاربر رسانه های اجتماعی قبلا یک محصول را به صورت آنلاین یا در فروشگاه خریداری کرده اند و مدت کوتاهی پس از اشتراک گذاری یا نشانک گذاری آن در توییتر، فیس بوک نتیجه مثبتی داده است.
علاوه بر این، طبق گزارش 71 درصد از مصرف کنندگان احتمال بیشتری برای خرید بر اساس توصیه های رسانه های اجتماعی دارند همچنین 78 درصد از مصرفکنندگان میگویند که پستهای رسانههای اجتماعی کسبوکارها بر خرید آنها تأثیر میگذارند و 41 درصد از مصرف کنندگان پس از دیدن یک کالا در شبکه های اجتماعی، به طور خودجوش آن را خریداری می کنند.
Investp همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه کدام شبکههای اجتماعی بیشتر بر خرید تأثیر میگذارند ارائه میکند، فهرست زیر را بررسی کنید:
فیس بوک : 30.8٪
یوتیوب : 27%
لینکدین : 27%
پینترست : 12%
توییتر : 8 درصد
همانطور که می بینید، شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در خرید دارند در مبحث بعدی، نحوه انجام این کار توسط Pinterest، فیس بوک و توییتر را به دقت بررسی خواهیم کرد.
چگونه پینترست، فیس بوک و توییتر بر خریدها تأثیر می گذارند؟
همانطور که مشاهده شد، رسانه های اجتماعی بر خریدها تأثیر می گذارند، اما چگونه این اتفاق در فیس بوک رخ می دهد؟ در این شبکه اجتماعی، طبق اینفوگرافیک Invesp که در بالا ذکر شد، 25٪ از خریداران به دنبال اطلاعات اضافی محصول هستند، 31٪ از آن برای کشف محصولات و 15٪ برای شناسایی محل خرید استفاده می کنند علاوه بر این، 48٪ از مصرف کنندگان برندها را در فیس بوک دنبال می کنند تا از قرعه کشی ها و تبلیغات استفاده کنند و 21٪ برای خرید موثر.
شبکههای اجتماعی بر خریدها تأثیر میگذارند چگونه این واقعیت را مطرح کنیم؟
برای استفاده از نفوذ خرید شبکه های اجتماعی، ابتدا باید صفحات (فن پیج) در سایت های مختلفی ایجاد و نگهداری کرد مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، پینترست و یوتیوب.
اهمیت بازاریابی رسانه های اجتماعی
اما ایجاد و نگهداری صفحات فن به تنهایی کافی نیست انتشار منظم تولیدمحتوا ضروری است، زیرا این محتوای پخش شده در این کانال ها است که سرنخ ها و مشتریان را به تجارت الکترونیک شما جذب، حفظ و تبدیل می کند بنابراین حداقل روزانه یا هفتگی پست تولید کنید و از تقویم های تجارت الکترونیک و بازاریابی ما برای دریافت ایده های انتشار استفاده کنید.
علاوه بر این، در کنار محتوای ارگانیک، میتوانید در ترافیک پولی نیز سرمایهگذاری کنید همچنین برای ایجاد تبلیغات در شبکه های اجتماعی، از پلتفرم هایی مانند تبلیغات متا، تبلیغات گوگل، تبلیغات یوتیوب، تبلیغات لینکدین و تبلیغات پینترست و غیره استفاده کنید به عبارت دیگر، از این واقعیت استفاده کنید که شبکههای اجتماعی بر خرید تأثیر میگذارند تا از طریق محتوای ارگانیک و حمایت شده در شبکههای اجتماعی بزرگ امروزی، مخاطبان را به فروشگاه آنلاین خود جذب کنند.
به یاد داشته باشید، اگر برای تبلیغ تجارت الکترونیک و محصولات خود در رسانه های اجتماعی به کمک نیاز دارید، بدانید که همیشه می توانید به آژانس افق نتورک مراجعه کنید برای تماس با ما برای این منظور، کافی است روی دکمه زیر کلیک کنید و یک مکالمه را در برنامه مسنجر شروع کنید.
تفاوت بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال
بازاریابی در مورد شناسایی نیازهای مصرف کننده و ارضای آنها به طور سودآور است و یکی از شاخه های نوظهور بازاریابی دیجیتال مارکتینگ است که در سال های گذشته شیوه بازاریابی را تغییر داده است این یک کانال تبلیغاتی و فروش مستقیم به مصرف کننده است که دامنه جهانی دارد همچنین بازاریابی دیجیتال از تمام کانال های دیجیتال برای افزایش آگاهی و تبلیغ محصول و خدمات در بین مخاطبان هدف استفاده می کند و این شامل بازاریابی آنلاین، بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی تلفن همراه است.
بازاریابی رسانههای اجتماعی اغلب با بازاریابی دیجیتال مقایسه میشود، اما این یکسان نیست، زیرا بازاریابی رسانههای اجتماعی تنها یکی از اجزای بازاریابی دیجیتال است که از رسانههای اجتماعی بهعنوان بستری برای دستیابی و ایجاد روابط با مشتریان استفاده میکند این گزیده مقاله به شما کمک می کند تا تفاوت بین بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال را درک کنید.
تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی
فرآیند تبلیغ یک محصول یا خدمات و ایجاد رابطه قوی با مشتریان از طریق کانال های مختلف رسانه های اجتماعی به عنوان بازاریابی رسانه های اجتماعی شناخته می شود و اصطلاح رسانه های اجتماعی در اینجا چیزی نیست جز بستری که در آن کاربران می توانند اخبار، داستان ها، تصاویر، فایل های صوتی و غیره خود را مستقیماً با افرادی که به آنها متصل هستند به اشتراک بگذارند.
رسانههای اجتماعی به بازاریابان کمک میکنند تا به صورت آنلاین دیده شوند و صدای عمومی ایجاد کنند علاوه بر این، موفقیت، رشد و تعامل کاربران را می توان به راحتی با کمک ابزار تحلیل داده های این شبکه ها ردیابی کرد و سه کانال برتر رسانه های اجتماعی فروم ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام، پینترست و غیره هستند.
تعریف دیجیتال مارکتینگ
منظور از دیجیتال مارکتینگ، نوعی بازاریابی است که از کانال های الکترونیکی، به ویژه اینترنت، برای تبلیغ محصولات، خدمات، برندها و کسب و کارها استفاده می کند همچنین روش های بازاریابی دیجیتال مبتنی بر اینترنت شامل بازاریابی محتوا، اتوماسیون محتوا، بهینه سازی موتور جستجو، بازاریابی موتور جستجو، بازاریابی تجارت الکترونیک، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی است و با این حال، روشهای غیراینترنتی شامل بازاریابی از طریق رادیو، تلویزیون، پیامک، MMS و غیره است.
سه جزء اصلی بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
بازاریابی آنلاین: این شامل گزینه های ارتباطی مانند وب سایت ها، تبلیغات جستجو، تبلیغات نمایشی یا تبلیغات بنری، تبلیغات ایمیل و غیره می شود.
بازاریابی رسانه های اجتماعی: محصولات یا خدمات را از طریق انجمن ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، یوتیوب و غیره تبلیغ می کند.
بازاریابی موبایلی: برای ایجاد ترافیک از پیام های متنی، برنامه های تلفن همراه و تبلیغات استفاده نمی شود بنابراین یک بازاریاب دیجیتال اساسا روندهای اخیر بازار، مواردی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد، تعداد دفعات مشاهده آن، نوع محتوای مورد پسند عموم و غیره را مشاهده می کند و همه جا حاضر است زیرا می توان به اطلاعات در هر زمان و هر مکان دسترسی داشت.
تفاوت های کلیدی بین بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال
تفاوت های بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال در موارد زیر توضیح داده شده است:
بازاریابی رسانه های اجتماعی نوعی بازاریابی است که از سایت های رسانه های اجتماعی برای هدایت ترافیک و افزایش وفاداری مشتریان استفاده می کند از سوی دیگر، دیجیتال مارکتینگ به تکنیک بازاریابی مدرن اطلاق میشود که از تمامی کانالهای الکترونیکی موجود و ارزان برای تبلیغ محصولات یا خدمات و افزایش دسترسی به مشتری استفاده میکند.
در بازاریابی رسانه های اجتماعی، دسترسی محدود به سایت های رسانه های اجتماعی است و اینترنت نیز همینطور است و برعکس، دیجیتال مارکتینگ تنها بر اساس پلتفرمهای مبتنی بر اینترنت نیست، زیرا میتوان آن را بهصورت آفلاین نیز انجام داد و دسترسی به آن نسبتا بیشتر است همچنین در بازاریابی رسانه های اجتماعی، محتوا پادشاه در نظر گرفته می شود. هرچه محتوا بهتر باشد، درگیری مشتری بیشتر است و از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال بر روی بنرها تمرکز می کند تا تأثیری بر مشتریان ایجاد کند.
در بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریاب قصد دارد فعالانه با کاربران رسانه های اجتماعی درگیر شود برعکس، بازاریابی دیجیتال تاکید زیادی بر دستیابی به مخاطب هدف از طریق کانالهای مختلف مانند تلویزیون، رادیو، برنامههای موبایل، تبلیغات ایمیل، تبلیغات جستجو و غیره دارد البته، وقتی سرعت تبلیغ یک محصول را در رسانههای اجتماعی و رسانههای دیجیتال مقایسه میکنید، رسانههای اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا میکنند زیرا دسترسی سریعتر است این به دلیل پاسخ فعال کاربر در قالب اشتراکگذاری، نظر و وضعیت است که به مخاطبان بیشتر در عرض چند ثانیه کمک میکند و رسانه دیجیتال کندتر است.
کدام شبکه های اجتماعی برای کدام گروه هدف مناسب هستند؟
کدام گروه هدف را در کدام پلتفرم شبکه اجتماعی پیدا می کنید؟ ساخت و استفاده از حساب رسانه های اجتماعی در حال حاضر یکی از با ارزش ترین دارایی ها در بازاریابی دیجیتال محسوب می شود با این حال، در حال حاضر پلتفرم های مختلف بسیار زیادی وجود دارد که انتخاب مناسب آن آسان نیست به خصوص زمانی که حتی نمی دانید کدام گروه هدف به کجا سفر می کنند.
برای اینکه بدانید در کدام شبکه اجتماعی ارزش حضور را دارد، باید مشخص کنید که کدام گروه از افراد واقعا در این پلتفرم ها فعال هستند و به کدام گروه های هدف می توان در کدام پلتفرم دسترسی پیدا کرد با این اطلاعات، شناسایی شبکه اجتماعی مناسب بسیار آسان تر است، که می تواند منجر به یک استراتژی بازاریابی موفق سئو در دراز مدت شود پس در این مقاله مروری مفید از مجموعه ای از پلتفرم ها ارائه می دهیم.
1.فیس بوک
بررسی اجمالی
کاربران: 2.7 میلیارد
گروه هدف: گروه های سنی عمدتا فعال 18-29، 30-49 و 50-65 سال
زمان : کاربران فیس بوک به طور متوسط 35 دقیقه را در این پلتفرم سپری می کنند
استفاده: به ویژه از طریق دستگاه های تلفن همراه استفاده می شود
با وجود پیشبینیهای مکرر درباره نابودی فیسبوک، این غول رسانههای اجتماعی همچنان فعالترین کاربران جهان را دارد به ویژه افراد میانسال به طور فعال از این پلت فرم استفاده می کنند، که فیس بوک را از سایر رسانه های اجتماعی متمایز می کند و آن را برای اهداف بازاریابی منحصر به فرد می کند بنابراین اگر این مخاطبان بخشی از گروه هدف شما هستند، حضور در این پلتفرم قطعا ارزشمند است به طور کلی، نمایه فیس بوک اغلب به عنوان یک پرچمدار مجازی برای برندها در نظر گرفته می شود، زیرا نمایه فیس بوک آنها در نتایج جستجوی جستجوی Google ظاهر می شود و بنابراین می توان حساب را نسبتا آسان بدون نیاز به داشتن برنامه مشاهده کرد فقط به دلیل اندازه تعداد کاربران فیس بوک و دسترسی به آن، ارزش تبلیغ در این شبکه اجتماعی را نیز دارد.
2.اینستاگرام
بررسی اجمالی
کاربران : 1.2 میلیارد
گروه هدف : گروه های سنی عمدتاً فعال 18-29 و 30-49.
زمان : کاربران اینستاگرام به طور متوسط 53 دقیقه را در این پلتفرم سپری می کنند.
استفاده : به ویژه از طریق دستگاه های تلفن همراه استفاده می شود.
اینستاگرام از نظر محبوبیت و تعداد کاربران در یک روند صعودی ثابت است بنابراین جای تعجب نیست که آن را در رتبه دومین شبکه اجتماعی بزرگ قرار دهد این واقعیت که اینستاگرام پلتفرم تبلیغاتی یکسانی را با فیس بوک به اشتراک می گذارد، فرصت های هیجان انگیزی را برای استفاده از تبلیغات باز می کند اینستاگرام همچنین در مورد تأثیرگذاران و پست هایی که تصمیمات خرید را تشویق می کنند، پیشگام محسوب می شود.
3.لینکدین
بررسی اجمالی
کاربران : 740 میلیون
گروه هدف: عمدتا گروه سنی فعال 25-34.
زمان : کاربران لینکدین به طور متوسط 6 دقیقه در هر جلسه را در پلتفرم سپری می کنند.
استفاده: تقریبا به طور مساوی در دستگاه های تلفن همراه و دستگاه های لپ تاپ/رومیزی استفاده می شود.
لینکدین نسبت به سایر شبکههای اجتماعی مخاطبان تحصیلکردهتر و در نتیجه درآمد بهتری دارد که پلتفرم شبکه حرفهای را از رقبای خود متمایز میکند بنابراین لینکدین برای قرار دادن تبلیغات نیز ایده آل است، زیرا قدرت خرید نیز با درآمد قابل تصرف بالاتر افزایش می یابد این شبکه اجتماعی به ویژه برای اهداف بازاریابی B2B و تولید سرنخ مناسب است از آنجایی که کاربران این پلتفرم در سرتاسر جهان توزیع شدهاند و عمدتا در ایالات متحده متمرکز نیستند، لینکدین فرصتهای بینالمللی را نیز فراهم میکند.
- یوتیوب
بررسی اجمالی
کاربران : 2.2 میلیارد
گروه هدف: اساسا همه گروههای سنی به طور منظم در پلتفرم فعال هستند، اما بیشتر افراد 15 تا 25 ساله.
زمان: کاربران یوتیوب به طور متوسط 12 دقیقه را در این پلتفرم سپری می کنند.
استفاده: به ویژه از طریق دستگاه های تلفن همراه استفاده می شود.
این واقعیت که یوتیوب به ویژه در بین نسلهای جوان محبوب است، نشان میدهد که فرمتهای ویدیویی مد شدهاند با این حال، با این پلتفرم، قرار دادن تبلیغات کمی ظریف است، زیرا باید تعادل بین تبلیغات و سرگرمی را پیدا کرد.
به طور کلی، مردم به طور خاص از اینستاگرام و فیس بوک برای دنبال کردن برندها استفاده می کنند با این حال، برای کشف محصولات جدید، مردم تمایل دارند به YouTube و فیسبوک مراجعه کنند و با کمال تعجب، بسیاری از مردم از YouTube برای تصمیم گیری در مورد خرید استفاده می کنند با این حال در همه موارد مشارکت های ویدئویی به بهترین وجه دریافت می شود بنابراین هر پلتفرم گروه هدف متفاوتی را برای فعالیت های بازاریابی ارائه می دهد در آن فرصت ها و همچنین چالش ها نهفته است با این حال، اگر به اندازه کافی دریابید که کدام شبکه های اجتماعی برای پروژه شما مناسب هستند در حال حاضر در مسیر موفقیت قرار گرفته اید.